توانمندسازی کارکنان

مطالب علمی جهت توانمند سازی کارکنان

توانمندسازی کارکنان

مطالب علمی جهت توانمند سازی کارکنان

بهره وری

بهره وری

بهره وری نگرشی واقع گرایانه به کار و زندگی و فرهنگی است که در آن انسان با فکر و هوشمندی، فعالیت‌هایش را با ارزش‏‌ها و واقعیت‏‌ها منطبق می‌سازد تا بهترین نتیجه را در جهت اهداف مادی و معنوی حاصل کند.
در زبان فارسی کلمه بهره وری به عنوان معادل واژه productivity مطرح گردیده است.
لغت بهره وری از نظر ادبی مصدر است و از واژه بهره ور مشتق شده است کلمه بهره ور به استناد فرهنگ فارسی معین بهره بر؛ سود برنده وکمیاب معنی شده است.
به سخن دیگر هر تصمیم مبتنی بر عقل و شعور که منجر به فعالیت یا تلاش شود.
بهره وری را به عنوان مفهومی جهت کسب نتیجه بهتر در نظر دارد و ارتقا آن، یعنی بهتر زیستن و کیفیت بالاتر زندگی.
در سالهای آغازین هزاره سوم کشورهای جهان سعی دارند که سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند.
برای نیل به این هدف باید بتوانند توان رقابت پذیری خود را افزایش دهند و این امر جز از طریق ارتقای بهره‌وری امکان پذیر نخواهد بود.
بررسی سهم رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در رشد اقتصادی درکشور‏‌‌های توسعه یافته یا در حال گذار بیانگر این واقعیت است که در دو دهه گذشته در این کشورها سعی شده سهم عمده‌ای از رشد اقتصادی از طریق رشد شاخص‏‌‌های بهره‌وری کل عوامل تامین شود.
امروزه دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌رود.
مصادیق بهره‌وری بهطور صریح و ضمنی در برنامه‏‌‌های توسعه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است.
وقتی بهره‌وری افزایش می‌یابد، تولید ناخالص ملی سریعتر از عوامل تولید افزایش خواهد یافت و متوسط تولید نیز به ازای هر واحد عوامل تولید افزایش می‌یابد.
همچنین، نقش بهبود بهره‌وری در کاهش هزینه‏‌ها و توسعه صادرات حایز اهمیت است.
بالاخره بهره‌وری عوامل تولید به همراه قیمت‏‌‌های آنها، از عوامل تعیین کننده قیمت تولید کننده می‌باشند.
بهره‌وری که یکی از مفاهیم اقتصاد است اینگونه تعریف می‌شود: `مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده`. به دیگر سخن بهره‌وری عبارتست از بدست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقا رفاه جامعه .

منبع : بهره وری

تغییر سازمانی

تغییر سازمانی

عوامل مختلفی در فرایند تغییرات سازمانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما نویسندگان مقاله بر این موضوع متمرکز شده‌اند که مدیران چه نگرشی نسبت به عوامل محیطی و تغییرات سازمانی دارند و این نگرش‌ها چگونه بر تصمیماتی که ایشان در مورد اقدام به تغییرات مختلف سازمانی اتخاذ می‌کنند، موثر است.
در این مقاله به بحث پیرامون تعریف تغییر سازمانی و چگونگی مدیریت و رهبری آن می‌پردازیم، در هر سازمانی تواناییهای بلقوه‌ای وجود دارد که می‌توان به نحو مطلوبی از آنها در جهت تغییر و ارتقای عملکرد سازمانی بهره برد.
در عصر کنونی ظرفیت تغییر سازمانی یک قابلیت سازمانی مهم و استراتژیک و منبعی برای مزیت رقابتی شناخته شده است متفکران استراتژیک سازمان‌ها باید از فرآیندها و بحران‌های روزانه فراتر رفته و توجه خود را بر توسعه ظرفیت سازمان برای پاسخگویی موثر به عدم اطمینان‌های محیطی معطوف دارند.
الگوی مورد استفاده برای ارزیابی تفکر استراتژیک، مدل پنج عنصر تفکر استراتژیک جین لیدکا و الگوی ارزیابی ظرفیت تغییر سازمانی، مدل هشت بعدی ویلیام جاج می‌باشد.
تحلیل‌های آماری نشان داد سازمان‌هایی که سطح تفکر استراتژیک بالاتری دارند، از ظرفیت تغییر سازمانی بالاتری نیز برخوردارند.
همچنین مشخص شد همبستگی مثبت و معنی‌داری میان هر یک از عناصر پنجگانه تفکر استراتژیک( دید سیستمی، تمرکز بر هدف، فرصت‌جویی هوشمندانه، تفکر در زمان و فرضیه محوری) و ظرفیت تغییر سازمانی وجود دارد.
مقاومت، به عنوان برآیند نیروهای فردی و سازمانی تعریف می‌شود که بهطور باثباتی هدایت می‌شود؛ بنابراین، مدیران استراتژیک سازمان ها، چنان رویکردی از مقاومت را تشریح می‌کنند تا چگونگی مقاومت افراد سازمانی را در برابر تغییرات سازمانی را کشف و راه‌‌هایی برای غلبه بر این مشکل اساسی سازمان دست یابند هنگامی که صحبت از مدیریت تغییر در سازمان میشود، باید دو مفهوم مرتبط با آنرا نیز در نظر گرفت که شامل خود تغییر و مدیریت پروژه هستند.
مدیریت تغییر در سازمان، فرایندها، ابزارها و تکنیک‌‌هایی هستند که افراد را هنگام تغییر به خوبی مدیریت می‌کنند تا نتایج مورد نیاز در کسب و کار بدست آید.
این تغییرات باید کمترین هزینه را برای سازمان به دنبال داشته و کارکنان در برابر آنها مقاومت نکنند و حتی کارایی شان به حداکثر برسد.

منبع : تغییر سازمانی

روش های تأمین مالی

روش های تأمین مالی

پیشبرد اهداف کلان اقتصادی مانند برخورداری از پایداری و دستیابی به رشد درونزا و قابل دوام اقتصادی از اهداف تمام نظام‏‌‌های اقتصادی میباشد.
صکوک به عنوان یکی از ابزارهای مالی اسلامی و بدون بهره، در چند دهه گذشته توانسته جایگاه مناسبی را در بین دولتها و شرکتهای اسلامی پیدا کند.
بدین منظور تلاش گردیده ضمن احصا روش‏‌‌های مختلف تامین مالی به ارزیابی مقایسه آن‏‌ها در قالب روش SWOT برداخته شود تا ضمن بررسی نقات قوت-ضعف و فرصت‏‌ها و تهدید‏‌‌های مترتب بر هر یک در شرایط کنونی اقتصاد ایران روش ویا روش‏‌‌های بهینه استخراج گردد.
نتایج حکایت از ان دارد که با توجه به مهیا نبودن شرایط در کوتاه مدت و میان مدت جهت تامین نیاز‏‌‌های مالی انی بخش شاید استقاده از روش‌‌هایی چون Buy Back, B.O.T و F.D.I و با استفاده از منابع سیستم بانکی داخلی اجتنبا ناپذیر بوده و توصیه گردد.
اما انتشار اوراق صکوک بعنوان یک ابزار تامین مالی اسلامی بعنوان یک استراتژی تامین مالی بلند مدت شدیدا جلب توجه نموده و توصیه می‌گردد.
هدف اصلی هر شرکت و موسسات حداکثر کردن سود میباشد و یکی از مولفه‏‌‌های مهم در امر سودآوری شرکتها تعیین ساختار سرمایه است و در نهایت چگونه تامین مالی و از چه طریقی تامین مالی کردن است که منجر به کارایی و اثر بخشی مدیریت در شرکتها میشود.
در این مقاله با توجه به اهمیت بی بدیل تامین مالی در شرکتها و همچنین پروژههای مالی به بررسی روشهای تامین مالی در شرکتها و پروژهها میپردازیم.
که در راستای این موضوع به عوامل موثر بر ارزش گذاری، اهداف ارزش گذاری، رویکردهای ارزش گذاری و در نهایت به انواع روشهای تامین مالی در شرکتها و برخی از روشهای تامین مالی پروژهها اشاره می-شود که در نتیجه ی این بررسیها دریافتیم که مدیریت با برنامه ریزی و تصمیم گیریهای درست در مورد مسایل مالی بتواند به هدف اصلی خود دست یابند.

منبع : روش های تأمین مالی

بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه مند

امروزه بیشتر شرکت‏‌‌های بیمه با توجه به تغییرات سریع در موقعیت‏‌‌های رقابتی و شرایط حاکم بر بازار، جذب و حفظ مشتریان تجاری را در راس برنامه‏‌‌های خویش قرار داده‏‌اند چرا که بدون تردید بهترین شیوه برای افزایش تداوم سودآوری آنهاست.
پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‏‌ها جز پژوهش‏‌‌های توصیفی از نوع همبستگی و بهطور کامل مدل یابی معادلات ساختاری است.
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه بیمه گذاران شرکت بیمه ایران در شهرستان قایمشهر می‌باشد و برای جمع آوری داده‏‌ها تعداد ۴۰۰ پرسشنامه توزیع شد،اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار ۲۲ SPSS و LISREL۸.
هدف این مقاله کشف عواملی است که منجر به نمودار شدن بازاریابی رابطه مند در عمل و علم می­شود و اینکه چه عواملی بهطور محتمل جهت گیری آینده بازاریابی رابطه مند را تغییر شکل می­دهند.
همچنین بدون استفاده از فناوری، بازاریابی رابطه مند یک استراتژی موثر نیست.
ر بررسی تاریخچه بازاریابی و روند تحول رابطه با مشتری به این نکته اشاره کردیم که پس از تاکید بر اهمیت خود محصول، به تدریج مهارت فروش محصول مورد توجه قرار گرفت.
بازاریابی کلاسیک( به معنای شناخت نیازهای بازار و تلاش برای تامین آن) جریان بعدی بود که در میان کسب و کارها رواج یافت.
ترمینال‏‌‌های( پایانه) کانتینری به خاطر نیرویهایی نظیر ایتلاف‏‌‌های استراتژیک، خصوصی سازی، پس کرانه‏‌‌های همپوشان و اپراتورهای ترمینال جهانی، با رقابت شدید و محیطی دایما در حال تغییر مواجه شده اند.
برای توجیه هزینه‏‌‌های بالای سرمایه گذاری و بهره برداری و رسیدن به سودآوری، ترمینال‏‌‌های کانتینری بایستی به حجم بار( کالای) رضایت بخشی برسند.
به علاوه، یکی از عوامل مهم برای بندر جهت تضمین جریانات کافی، وفاداری مشتری می‌باشد.
این مطالعه، تاثیرات تاکتیک‏‌‌های بازاریابی رابطه مند( رابطه ای) بر شاخص‏‌‌های( نشانگر) عملکرد مالی و غیر مالی ترمینال‏‌‌های کانتینری را بررسی نمود.
داده‏‌‌های مورد نظر از ۲۴ ترمینال کانتینری واقع در ترکیه( ۱۳۴ پاسخ) جمع آوری و از طریق مدلسازی معادله ساختاری چند سطحی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
براساس یافته‏‌‌های بدست آمده، نتیجه اصلی ما آن است که هرچه بندر تاکتیک‏‌‌های بازاریابی رابطه مند را بیشتر پیاده کند، به همان نسبت کیفیت ارتباط با مشتری بالاتر است، که در ادامه ازآن به عنوان عملکرد ارتباط با مشتری، و متعاقبا عملکرد مالی نام برده می‌شود.

منبع : مقاله بازاریابی رابطه مند

سرمایه فکری

سرمایه فکری

سرمایه فکری، به عنوان یک دارایی استراتژیک کلیدی برای عملکرد سازمانی شناخته شده، و راه حل‏‌‌های نوآورانه و مدیریت آن برای حفظ مزیت رقابتی شرکت حیاتی است.
.. را در بر می¬گیرد.
در اقتصاد دانش¬محور، نقش سرمایه فکری در ایجاد ارزش برای سازمان¬ها بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه¬های فیزیکی ایفا می¬کند.
بنابراین سازمان¬ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام¬مند سرمایه¬های فکری خود می‌باشند.
به لحاظ اهمیت سرمایه فکری در فرایند برتری راهبردی شرکت¬ها، این مقاله به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.
نمونه¬ی انتخابی شامل ۶۸ شرکت است.
سپس با استفاده از روش داده¬های ترکیبی فرایند تجزیه و تحلیل داده¬ها انجام و از آماره¬ی فیشر و آزمون¬های هادری و دوربین واتسون استفاده گردیده و در پایان نیز تجزیه و تحلیل رگرسیونی انجام شده است.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه¬های پژوهش نشان¬دهنده ارتباط معنی¬دار بین سرمایه فکری و دو شاخص عملکرد مالی( نسبت قیمت به درآمد و نرخ رشد) می‌باشداز راه­های اساسی که سازمان­ها به­واسطه آن می­توانند رشد اقتصادی و توان رقابتی خود را افزایش دهند، استفاده از تفکر خلاق است که بدون شناخت و مدیریت سرمایه­های فکری امکان پذیر نیست.
امروزه سرمایه فکری و دارایی‌های نامشهود عوامل اصلی سودآوری و موفقیت شرکت‌ها می‌باشند، حرفه حسابداری هنوز چالش‌های مربوط با اندازه‌گیری و گزارشگری نتایج واحد‌های دانش بنیان را رفع نکرده است.
مشکل اندازه‌گیری و گزارشگری سرمایه فکری دامنه بین‌المللی دارد و سرمایه فکری نامشهود است و نمی‌توان آنرا بصورت صحیحی اندازه‌گیری نمود اما شرکت‌ها باید از روش‌هایی در جهت افزایش ارزش سهامداران استفاده نمایند.
بسیاری از محققین نشان داده‌اند که در کشورهای توسعه یافته مدیریت موثر سرمایه‌های فکری با موفقیت سازمان‌ها رابطه مستقیمی دارد.
براساس تیوری سرمایه فکری مهم‌ترین نقش سرمایه فکری تولید و ارایه خدمات دارای ارزش افزوده از طرق مدیریت فعال منابع نامشهود می‌باشد که تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی شرکت‌ها دارد.

منبع : سرمایه فکری