همزمان با اوج گیری نهضت مشتری مداری و ظهور زوایای جدید در مطالعات
مدیریتی، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی نیز در مطالعات مربوط به سازمان مد
نظر قرار گرفته است؛ مبنیبر اینکه که نگرشها و رفتارهای( رفتارهای
شهروندی سازمانی) کارکنان میتواند تاثیری مثبت و یا منفی بر ادراک مشتری
از کیفیت خدمات داشته باشد.
در مطالعات اخیر ارتباط میان کیفیت خدمات و وفاداری مشتری مورد تاکید قرار گرفته است.
به
منظور بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و
ادراک مشتری از کیفیت خدمات، رضایت مشتری، نیات رفتاری و وفاداری مشتری به
عنوان متغیرهای وابسته، از آزمون همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری
استفاده شده است.
در مقاله حاضر، نقش رفتار شهروندی سازمانی بر تصویر برند، در نمایندگیهای یک شرکت بیمه بررسی شده است.
دادههای
مورد نیاز برای این تحقیق بهصورت نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، از
کارکنان و مشتریان نمایندگیهای شهر تهران یک شرکت بیمه و در قالب پرسشنامه
جمعآوری شده است.
برای سنجش رفتار شهروندی از پرسشنامه پودساکف و
ارگان و برای سنجش تصویر برند از پرسشنامه محقق ساختهای که براساس مطالعات
کیم، تانگ و هاولی طراحی شده، استفاده شده است.
این تحقیق از نوع کاربردی، با ماهیت پیمایشی میباشد.
همچنین از روش معادلات ساختاری و بهوسیله نرمافزار پیالاس برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است.
نتایج بهدست آمده، نشان میدهد که کلیه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، تاثیر معنادار مثبتی بر تصویر مشتریان از برند دارند.
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی( OCB) است.
بدین
معنا که در این پژوهش به بررسی این امر خواهیم پرداخت که آیا ادراک مثبت
کارکنان از سابقهای از اعمال گذشته سازمان و توانایی فعلی سازمان برای
پاسخگویی به نیازها و انتظارات ذینفعان آن میتواند بر رفتارهایی که
داوطلبانه محسوب میشوند و در نظام پاداش رسمی سازمان شناسایی نمیشوند را
بهبود بخشد.
منبع : مقاله شهروندی سازمانی